Diagnoza i terapia
Diagnoza i terapia obejmuje:
- dzieci z niezakończonym i opóźnionym rozwojem mowy
- dzieci i młodzież z wadami wymowy
- dzieci zagrożone dysleksją i dyslektyczne
- dzieci z porażeniem mózgowym (MPD)
- dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
- dzieci z trisomią 21
- dzieci z zaburzeniami mowy związanymi z autyzmem
- dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy i języka towarzyszącymi zespołom wad genetycznych
- dzieci z wadami w budowie narządów anatomicznych (np. rozszczep podniebienia)
- dzieci niedosłyszące
- dzieci z wrodzonymi wadami układu nerwowego centralnego i obwodowego np. wodogłowie
- dzieci dwujęzyczne
oraz
- osoby dorosłe po urazach neurologicznych (afazja, dyzartria)
- osoby dorosłe z chorobą demencyjną ( np. choroba Alzheimera)
- terapia porażenia nerwu twarzowego.
Ponad to:
- AAC komunikacja wspomagająca i alternatywna;
- badanie zagrożenia dysleksją dla dzieci między 3 a 7 rokiem życia. Pozwala stwierdzić przejawy zagrożenia dysleksją, czyli przyszłych trudności z opanowaniem umiejętności czytania i pisania. Wczesna diagnoza zapewnia wczesne oddziaływania terapeutyczne, dzięki którym dziecko rozpoczynając naukę w szkole jest odpowiednio przygotowane, a nabywanie nowych umiejętności nie sprawia piętrzących się trudności;
- wczesne wspomaganie/stymulowanie rozwoju dziecka obejmujące m. in.: rozwój mowy i języka, stymulację rozwoju intelektualnego, doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej;
- naukę czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną dla dzieci w wieku przedszkolnym (więcej w zakładce – Wczesna nauka czytania) oraz dla dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej.
W gabinecie prowadzona jest:
- Terapia słuchowa – oparta na badaniach neuroobrazowania mózgu.
- Stymulacja naśladowania mowy ze wsparciem Gestów Artykulacyjnych.
- Terapia funkcji wzrokowych (analiza i synteza wzrokowa na materiale tematycznym i atematycznym).
- Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną.
- Kształtowanie systemu językowego poprzez programowanie.
- Prowadzenie dziennika wydarzeń – budowanie kompetencji językowej i komunikacyjnej.
- Diagnoza dominacji stronnej.
- Kształtowanie zabawy tematycznej.
- Stymulacja lewej półkuli mózgu (relacje, szeregi, sekwencje, kontynuowanie, naśladowanie)
- Kształtowanie zachowań społecznych.
- Stymulacja pamięci.
- Ćwiczenia kategoryzacji.
- Ćwiczenia myślenia sytuacyjnego i przyczynowo-skutkowego.
- Ćwiczenia myślenia przez analogię.
- Logoterapia (rozmowy z rodzicami, przekazywanie programu terapii i wyjaśnianie jej zasad).
Terapia dziecka prowadzona jest w obecności rodziców.